Koenzym Q10 – podstawowe informacje, właściwości i działanie

Koenzym Q10 (CoQ10, ubichinon) jest obecny w każdej komórce ludzkiego organizmu.
To substancja witaminopodobna o kluczowym znaczeniu dla produkcji energii, wzrostu i regeneracji oraz bieżącego funkcjonowania komórek, tkanek i organizmu jako całości.

Rolę koenzymu najlepiej oddaje jego łacińska nazwa. Przedrostek „ubi” należy tłumaczyć jako „wszędzie”, co ma odzwierciedlać wszechobecność koenzymu w ludzkim organizmie.

Odkrywcą koenzymu Q10 był Anglik – Peter Mitchell, który w 1978 roku otrzymał za swoje odkrycie Nagrodę Nobla.

Podstawowe funkcje koenzymu Q10

Koenzym Q10 jest przede wszystkim wyzwalaczem procesów energetycznych w mitochondriach wszystkich komórek tworzących ludzkie organizmy. Stałego dostępu do koenzymu potrzebują szczególnie newralgiczne dla naszego życia serce i mózg, które w warunkach niedoboru tej substancji, zaczynają poważnie chorować.
Oprócz udziału w podstawowych procesach życiowych koenzym Q10 jest też jednym z najskuteczniejszych przeciwutleniaczy. Gdy organizm nie ma dostępu do przeciwutleniających witamin (np. C lub E), to koenzym Q10 wkracza do akcji i chroni komórki i tkanki przed wolnymi rodnikami.

Źródła koenzymu Q10

Koenzym Q10 jest syntetyzowany w ludzkiej wątrobie, a jego ilość w organizmie można uzupełniać pożywieniem i / lub suplementacją. Dobrymi źródłami CoQ10 są m.in.: orzechy włoskie, oleje, oleiste rośliny, zielone warzywa, ryby (np. sardynki) oraz podroby zwierzęce i oczywiście suplementy.

Koenzym w optymalnej dawce dla szybszych efektów, sprawdź: >>> Koenzym Q10 300 mg <<<

Niedobory koenzymu Q10

Niedobory koenzymu Q10 owstają przede wszystkim wskutek zaniedbań dietetycznych tj. spożycia niewielkich ilości pokarmów zawierających CoQ10 oraz na skutek starzenia się organizmu.
Wraz z wiekiem wątroba wytwarza coraz mniej koenzymu, a u osób przyjmujących na co dzień statyny (leki przeciwcholesterolowe) proces syntezy CoQ10 przez wątrobę może ulec całkowitemu zatrzymaniu.

UWAGA: stężenie koenzymu Q10 w organizmie ulega obniżeniu u osób palących papierosy. W przypadku aktywnych palaczy tytoniu suplementacja wydaje się nieodzownym środkiem profilaktycznym (uzupełniającym poziom koenzymu i przeciwutleniaczy).

Ponieważ dla zaspokojenia dziennego zapotrzebowania na koenzym Q10, przeciętny człowiek powinien zjadać dziennie nawet ok. 1,6 kg ryb / podrobów i odpowiednio więcej orzechów i roślin oleistych, w określonych warunkach konieczna jest suplementacja – dostarczanie organizmowi skoncentrowanej dawki koenzymu w postaci suplementów.

Koenzym w optymalnej dawce dla szybszych efektów, sprawdź: >>> Koenzym Q10 300 mg <<<

Skutki niedoborów CoQ10

Niedobory koenzymu Q10 wyraźnie odbijają się na zdrowiu. Przede wszystkim wskutek braku CoQ10 dochodzi do problemów z pamięcią i rozwoju chorób serca i układu naczyniowo – sercowego.
W organizmach osób chorych na nowotwory, choroby układu naczyniowo – sercowego, chorobę Alzheimera i Parkinsona, mężczyzn chorych na prostatę, osób cierpiących na migreny, a nawet choroby zwyrodnieniowe stwierdza się bardzo niskie ilości koenzymu Q10.

Koenzym w optymalnej dawce dla szybszych efektów, sprawdź: >>> Koenzym Q10 300 mg <<<

Opublikowano

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>